söndag 8 maj 2011

Jävla sommar: Insekter part II

Jo, jag har missa en del av dessa små hemska plågoandar och tar nu ännu ett krafttag att få ut informationen till sommarsugna läsare.

Bromsen
Eller brems som en del skumt nog säger är en lurig seglivad jävel. Det räcker inte med att det gör förbannat ont när den tar en tugga av dig utan för att få dö på den så behövs det oftast ett par hårda slag innan den faller. Bromsen är till skillnad från myggor aktiva mitt i solen och kommer gärna på besök när du står på sandstranden med fötterna i det svalkande vattnet. Bromsen ökar risken för snabba oplanerade dopp då man flyr från dess käftar.

Knott
Ja, denna minsting i familjen oönskade skitdjur är bedrövlig. De syns knappt men man skall inte underskatta dess storlek. Betten kan leda till myggliknande kliande kullar fast i min mening mer ihållande och hårdare. Varför existerar dessa små skitar? Jag vet att det är spindlarna favoritföda i skärgården men måste detta gör min sommar till ett helvete?

Rödmyror

Det finns ett gäng myror i skogen som jag hatar. Dessa små krabater anfaller när man minst anar. Bettet gör skitont och blir man väl biten kan man räkna med ett par bett till då mat förmodligen står i ett bo. Tacka vet jag svartmyrorna, ett gäng sköna myror utan idiotiska inbyggda attacker.

Nässtyngsflugan
Alla dessa insekter som jag nu skrivit lite om möter man faktiskt på sommaren. Men igår läste jag en skräckartikel om en humleliknande fluga som skjuter en stråle mot ögat och lägger sina larver i det. Kom igen, vad fan är detta nu? Dessa djur hör hemma i en djungel. Det visade sig att dess finns i Sverige och deras normala bostad är i älgens näsborrar och larverna nyser älgen ut för att sedan förpuppas. Läbbigt! Läs mer på Aftonbladet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar